måndag 5 juli 2010

Rapport från tävlingarna

Nära 200 startande trotsade den extrema hettan när Rasbo Motorklubb arrangerade deltävling fem i den Mellansvenska Kartracingserien förkortat MKR den 3-4 juli.

Under hela helgen vilade en tung doft av bränt gummi, svettiga förare och grillos över banan vid Rörken Ring. Väderprognoserna stämde för en gångs skull till punkt och pricka och temperaturen steg till över trettio grader båda dagarna. Den stora vattentanken som klubben kört ut inför tävlingarna användes flitigt för både invärtes och utvärtes bruk.

Vid lördagens tävlingar kördes fyra olika klasser. De allra yngsta förarna fick vara med och köra i uppvisningsklassen Cadetti som är öppen för barn från 7 år.
Tre unga förare från Rasbo ställde upp. Det var nr 7-Carl Runnegård, nr 56- Victor Carlsson och nr 68- Lucas Hamrin.

I Micro blev det dramatik i A-finalen då flera förare körde ihop och ambulansen fick rycka ut. Efter ett relativt långt avbräck kördes dock loppet igång. Bäst placerad blev nr 33-Hjalmar Sjölin som startade femma i loppet, var uppe och nosade på fjärdeplatsen, kämpade hårt men sedan föll till en sjätteplats under det sista varvet.
Nr 7-Nils Runnegård gjorde ett jättefint lopp. Han startade som nummer tretton och lyckades köra upp sig till en fin sjundeplats. Nr 34- Marcus Grönman var inte långt efter. Nionde man i mål blev facit för hans körning.
Nr 91-William Carlsson var tolva i A-finalen och nr 20- Julle Ljungdahl 16:e. Debutanten Max Grotherus med nr 67 körde direkt in i A-final i sin allra första MKR-start. Max slutade på 21:a plats i fältet.
För nr 85 Malte Pettersson slutade tyvärr denna dag som det kan göra ibland med en avåkning på varv nummer två i B-finalen.

I Mini kämpades det hårt om tätplatserna vilket också gjorde att det tog en stund att bestämma ordningen i det allra översta skiktet. Rasbos Lucas Edin nr 39 tog en åttondeplacering i klassen och Ebba Aronsson nr 77 en tiondeplats. Nr 72- Martin Thorsell körde in som 22:a man och nr 6-Alex Bouveng som nummer 27 i A-finalen. Pelle Pettersson nr 56 hade en lite tung dag och avslutade i B-final.

I Junior 60 körde nr 57 Victor Johansson som enda representatn för klubben. Victor slutade på elfter plats i sin final.

Vid sjutiden på kvällen kunde de trötta förarna äntligen stiga upp på prispallen och ta emot sina välförtjänta bucklor. Naturligtvis så sprutades det rikligt med Pommac över pristagare och den publik som vågat ställa sig inom skotthåll.

Vid söndagens tävlingar kördes de lite snabbare klasserna Yamaha, Rotax Junior, Rotax, Sport 2000 och KZ2. I stort sett följdes samma upplägg som under lördagens tävlingar och värmen höll i sig.

I klassen för Rotax blev det en tredjeplats för Rasbo MK:s Jonathan Johansson nr 57 vilken startade fyra i finalen och sedan lyckades köra upp sig ytterligare en placering under loppets gång. Även nr 46- Philip Ågren körde i Rotax och slutade på en elfte plats.

Framgång hade hemmaklubben även i klassen för Yamaha. Rasbo MK:s Pontus Wahlqvist nr 86 körde bra hela dagen och startade som master I finalen. I stort sett höll han ledningen från början till slut även om nr 59- Sara Lindgren även hon körandes för Rasbo MK tog ledning under ett par varv i loppet. Vid målgång var det dock Pontus som var först och Sara körde in som tvåa. Nr 96 Gustav Thorsell kom på en femte plats i fältet.
Rasboförarna var både många och duktiga i klassen för Yamaha. Nr 39- Tim Carlberg kom på 10:e plats, nr 46- Felix Bergman var 11:a, nr 44- Max Matthiasson Pernler var 12:a och nr 62- Elisabeth Gelotte var 13:e och nr 90- Andreas Ahlström var 14:e man i mål.
Nr 68- Linnea Hamrin var 17:e, nr 87- Joel Eriksson kom på plats 23. Thea Pettersson nr 64 var tyvärr med i den stora härva av fem förare som åkte av redan första varvet.

I Rotax Junior körde Max Lindén nr 62. Max kom på en sjätteplats i sin final.

I Sport 2000 Deltog nr 7- Allan Runnegård, nr 43- Håkan Blomqvist, nr 28- Johannes Sjölander, nr 55- Tommy Nilsson och nr 69- Joakim Wästle. Tommy körde in sig på en snygg sjätteplats i klassen och blev därmed bäste Rasboförare.

I dagens sista klass KZ2 hade vi inga förare med från hemmaklubben.

Runt femtio funktionärer jobbade under båda dagarna för att få det stora arrangemanget att gå runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar