torsdag 16 april 2009

Ta aldrig isär motorn utan att ha en sprängskiss till hands!


Idag ska jag komma med ett gott råd till alla er ”nybörjare”. Det finns något som heter sprängskiss! Det är en ritning över motorns alla delar och ungefär var allt ska sitta om man råkat plocka isär något. Jag säger ungefär eftersom det är en hel mängd olika delar och bitar i en motor och en del är ruskigt lika varandra.

*Ta aldrig isär motorn utan att ha en sprängskiss till hands!

*Ha gärna en sprängskiss som stämmer överens med den motor som just ligger i delar på vardagsrumsbordet! Av egen erfarenhet vet jag att det underlättar.

*Det är normalt att det blir ett antal delar över när du tror att du är klar. Men det är inte på något sätt bra…

*Det går inte att få delarna att passa på fel plats även om man använder våld. Ibland är det faktiskt nästan omöjligt att få dem passa ens på rätt plats…

Innan du börjar, se till att ha tagit bort chips, läsk, TV-dosor och annat som distraherar från vardagsrumsbordet. Se också till att ha en sammanboende med lång erfarenhet av liknande situationer och ett outtömligt tålamod vid din sida. Du kommer behöva dennes hjälp!

Jag talar av egen erfarenhet. Några veckor efter att sonen börjat köra kart så skulle sambon byta några packningar i motorn efter uppmaning från kunniga medspelare.

Bara ordet packningar fick mig att rysa eftersom vi någon månad tidigare varit utan rinnande vatten i huset i över en vecka efter att sambon gett upp sina försök att byta en kran i köket.

Packningarna var gjorda i ett mycket tunt material och såg till formen ut som den där biten pepparkaksdeg som blir över när man har stansat ut en schysst pepparkaka.

Jag kom hem vid niotiden på kvällen efter att ha undervisat några grupper med elever på ridskolan där jag jobbar. I mitt arbete dirigerar jag ryttare från alla samhällsklasser, poliser, verksamhetschefer, läkare och så vidare, och de följer alla minsta lilla vink. Jag kan få dem att rida både sakta och fort, svänga och hoppa hinder.

Det är annat hemma…

Jag klev in genom dörren, trött och smutsig, och möttes av ett hav av skruvar, packningar, kolvringar, cylindrar och annat. Allt utspritt över vardagsrumsbordet. Och så mitt i allt sambon, med uppspärrade ögon och kolsvarta fingrar.

Jag vill inte gå in på detaljer. Men det blev en mycket lång kväll. Det blev ingen TV och chipsen fick bli kvar i köksskåpet.

Genom ett gediget lagarbete och en påträngande önskan om att få gå och sova så fick vi till slut packningarna på plats och i princip alla skruvar och muttrar också.

Som grädde på moset så fungerade motorn vid nästa träning.

Heter det squish förresten….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar