Denna helg körs årets första deltävling i den Mellansvenska kartingserien. Enköpings MK står som värd för tävlingen. För en del är detta tredje, fjärde säsongen eller mer i serien och för andra är det kanske första gången de deltar.
Det är till de senare jag vänder mig för att skicka med några tröstande ord på vägen utifall att ni inte skulle komma i mål. För sådant händer! Saker händer helt enkelt i Gokart. Man kan inte säga att det är normalfallet men det hör inte heller till ovanligheterna.
Här kommer en lista på saker som ni inte behöver skämmas för:
Tappade hjul: Visst ser man nu som då ett hjul komma hoppandes över banan. Antingen under det första varvet eller under det sista. Man ser det studsa över banan och fortsätta ut i terrängen. Publiken följer däcket med blicken och försöker utan resultat se om de känner igen fälgen. När de vänder huvudet tillbaka mot banan ser de en kart som står stilla i bankanten med ett misstänkt lut. I nästa stund ser man en farsa som står och river sitt hår med mutterdragaren uppstickandes ut bakfickan.
Tappat avgasrör: De studsar inte lika bra som ett tappat hjul men det är inte heller någon hit att tappa avgasröret under tävling. I samma stund som det händer får publiken uppleva ett oerhört motormuller och någon i publiken inser strax att det givetvis kommer från sonens eller dotterns kart.
Styrstag som går av: Utan styrstag så styr man inte och styr man inte så får man problem i kurvorna. Karten stannar strax i gräset vid banan och man får städa grässtrån ur motorn hela den nästkommande månaden.
Gasvajern hoppar av: Utan fungerande gasvajer så blir man obönhörligen omkörd. Trots att man trampar gasen i botten. Karten stannar där den är och övriga fältet susar snart förbi.
Kedjan går av: Föraren känner emellanåt ett litet ryck i chassit och tappar sedan farten inom några meter. Detta är en av de saker som inte får hända men som händer nu som då på karttävlingar. Fanns det en marknad för uttjänta kedjor så skulle man bli rik!
Soppatorsk: Är nog det onödigaste misstaget som inträffar med viss regelbundenhet i karting. Förarens mekaniker kliar sig i huvudet och funderar vad som kan vara fel. Kollar skruvar, muttrar, vajrar och inställningar innan han utan ett ord lommar bort med svansen mellan benen.
Det man kan säga som är positivt med samtliga ovanstående saker är att Karten åtminstone stannar. Antingen på banan eller i gräset intill. En annan positiv sak är att vi har provat på samtliga händelser och att de nu ingår i vår checklista inför tävling!
Ja, för det mesta stannar karten men så är det inte alltid dock. En av de första gångerna som vår då nioåriga son skulle köra på Rörken så fick jag bevittna en helt annan händelse. Det var en av ”de stora grabbarna” vars gas hängde sig och han kom i en hiskelig fart på rakan och försvann ut i skogen med ett stort brak. Sekunderna efter steg ett gigantiskt dammoln mot skyn.
Jag stod i depån med handen kupad ovanför ögonen och kisade bort mot molnet. OKEJ… tänkte jag. Efter en liten stund stegade ”den stora grabben” ut ur dammolnet ungefär som när hjälten gör entré i en biofilm. COOLT! Tänkte jag och knäppte hjälmen åt min son.
Att så många olika saker kan trilla av en kart tror jag beror på att en kart egentligen är en jättelik mekanomodell. Tusentals små rör och stag med skruvar och muttrar. Det skakar och hoppar när man kör och plötsligt ramlar något loss.
Det kan vara tufft att stå vid sidan och se ett hjul man känner igen alltför väl studsa över staketet och ut i skogen. Men man kan alltid fälla de så väl använda raderna: Ja du, idag skruvade vi bort oss!
Det är till de senare jag vänder mig för att skicka med några tröstande ord på vägen utifall att ni inte skulle komma i mål. För sådant händer! Saker händer helt enkelt i Gokart. Man kan inte säga att det är normalfallet men det hör inte heller till ovanligheterna.
Här kommer en lista på saker som ni inte behöver skämmas för:
Tappade hjul: Visst ser man nu som då ett hjul komma hoppandes över banan. Antingen under det första varvet eller under det sista. Man ser det studsa över banan och fortsätta ut i terrängen. Publiken följer däcket med blicken och försöker utan resultat se om de känner igen fälgen. När de vänder huvudet tillbaka mot banan ser de en kart som står stilla i bankanten med ett misstänkt lut. I nästa stund ser man en farsa som står och river sitt hår med mutterdragaren uppstickandes ut bakfickan.
Tappat avgasrör: De studsar inte lika bra som ett tappat hjul men det är inte heller någon hit att tappa avgasröret under tävling. I samma stund som det händer får publiken uppleva ett oerhört motormuller och någon i publiken inser strax att det givetvis kommer från sonens eller dotterns kart.
Styrstag som går av: Utan styrstag så styr man inte och styr man inte så får man problem i kurvorna. Karten stannar strax i gräset vid banan och man får städa grässtrån ur motorn hela den nästkommande månaden.
Gasvajern hoppar av: Utan fungerande gasvajer så blir man obönhörligen omkörd. Trots att man trampar gasen i botten. Karten stannar där den är och övriga fältet susar snart förbi.
Kedjan går av: Föraren känner emellanåt ett litet ryck i chassit och tappar sedan farten inom några meter. Detta är en av de saker som inte får hända men som händer nu som då på karttävlingar. Fanns det en marknad för uttjänta kedjor så skulle man bli rik!
Soppatorsk: Är nog det onödigaste misstaget som inträffar med viss regelbundenhet i karting. Förarens mekaniker kliar sig i huvudet och funderar vad som kan vara fel. Kollar skruvar, muttrar, vajrar och inställningar innan han utan ett ord lommar bort med svansen mellan benen.
Det man kan säga som är positivt med samtliga ovanstående saker är att Karten åtminstone stannar. Antingen på banan eller i gräset intill. En annan positiv sak är att vi har provat på samtliga händelser och att de nu ingår i vår checklista inför tävling!
Ja, för det mesta stannar karten men så är det inte alltid dock. En av de första gångerna som vår då nioåriga son skulle köra på Rörken så fick jag bevittna en helt annan händelse. Det var en av ”de stora grabbarna” vars gas hängde sig och han kom i en hiskelig fart på rakan och försvann ut i skogen med ett stort brak. Sekunderna efter steg ett gigantiskt dammoln mot skyn.
Jag stod i depån med handen kupad ovanför ögonen och kisade bort mot molnet. OKEJ… tänkte jag. Efter en liten stund stegade ”den stora grabben” ut ur dammolnet ungefär som när hjälten gör entré i en biofilm. COOLT! Tänkte jag och knäppte hjälmen åt min son.
Att så många olika saker kan trilla av en kart tror jag beror på att en kart egentligen är en jättelik mekanomodell. Tusentals små rör och stag med skruvar och muttrar. Det skakar och hoppar när man kör och plötsligt ramlar något loss.
Det kan vara tufft att stå vid sidan och se ett hjul man känner igen alltför väl studsa över staketet och ut i skogen. Men man kan alltid fälla de så väl använda raderna: Ja du, idag skruvade vi bort oss!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar