tisdag 18 augusti 2009

Avgasrör

"Hej alla barn nu är det barnprogram
Nu ska vi se vad farbror Frej tar fram
En liten rulle och nu ska ni höra
vad man med en liten rulle kan göra
Sätt den i rumpan och tuta och kör
Så har du gjort dig ett avgasrör!"

Det är ganska mycket snack om avgasrör härhemma. Som ni kanske mins hade vi ju en "avgasrörsolycka" vid en tävling tidigare i år. En fjäder släppte under pågående lopp och avgasröret skakade loss. Detta var naturligtvis mindre bra...

Avgasröret är viktigt har jag förstått. Maken sitter ute under natthimlen och eldar i sina avgasrör med en liten gasoltub (tack gud, men än så länge har han inte sprängt bort något viktigt).

Han ser ut som en reaggefreak som sitter i solnedgången och röker på.

- Det är soten som ska ut! säger han och tittar allvarligt på mig.
- Ja, men vi andra går och lägger oss nu, svarar jag.
Det är bara några timmar kvar till gryningen.

I garaget står en lång rad med färdiganvända avgasrör.

-Nej, dom där kan jag inte använda mer. De är slut, säger maken och tittar på mig som om jag borde kunna se det själv.

Kanske kan vi sätta dem längs kanten i gräsmattan och spänna en eltråd längst upp. Som skydd mot ungtjurarna som går ett par meter från altanen och skickar mordiska blickar mot oss när vi sitter och fikar. Tomten är drygt 2000 kvadrat och avgasrören borde räcka en bra bit.

I helgen är det tävling i Örebro. Allt är inställt och klart. Skruvar och muttratr åtdragna. Dreven utprovade och förgasaren tip topp.

Fast ett nytt avgasrör skulle inte sitta fel! säger maken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar